Beskrivelse
En tosset bager skærer kager ud på en ny måde hver dag. Aktiviteten går ud på at finde, hvilken brøkdel af kagen hvert stykke er.
Klassetrin
4.-8. klasse
Undersøgende arbejdsmåde der er fokus på i aktiviteten.
Samt beskrivelse af hvordan.
Andre elementer der er i fokus
fx andre undersøgende arbejdsmåder, matematiske kompetencer og stofområder.
Sådan kan du starte din aktivitet op.
Forslag til iscenesættelse, som kan justeres i forhold til den enkelte klasse og skole.
Historie til eleverne:
Her i Roskilde (indsæt den by, I er i) kommer der snart en ny bager. Det er en særlig bager, for denne bager kan godt lide at skære de kager, han bager, ud på en nye måde hver dag. Han er lidt tosset, hvis han selv skal sige det, men han holder virkelig af at skære kager ud på nye måder.
I skal nu finde ud af, hvilken brøkdel af kagen hvert enkelt stykke er.
Giv nu eleverne nogle af illustrationen af kagerne, der er skåret ud på forskellige måder. Det kan være fint at give elever 2-4 kager ad gangen.
Hvad eleverne skal foretage sig.
Spørgsmål eleverne kan blive stillet undervejs og mulige udvidelser af aktiviteten.
Eleverne skal gå i gang med at finde ud af, hvor stor en brøkdel hvert stykke er af den hele kage.
Hjælpespørgsmål til grupper, der har brug for det:
Spørgsmål som udvider aktiviteten og som skaber yderligere undersøgelse:
Hvordan kan aktiviteten afrundes og hvad er vigtigt at tale om samlet på klassen.
I opsamlingen er fokus på at samle op og kommunikere elevernes svar. Det er interessant, hvordan eleverne forklarer, hvordan de fandt frem til, hvilken brøkdel af kagen hvert enkelt stykke er.
Det er også interessant, hvordan de kommunikerer deres svar. Her kan samtalen også komme til at handle om fællesnævner, og at når brøkerne lægges sammen, skal resultatet give 1.
Eleverne kan gå til en anden gruppe og forklare deres løsningsforslag. Når begge grupper har kommunikeret deres løsningsforslag, kan de tale om forskelle og ligheder i deres måde at kommunikere på.
Forslag til spørgsmål fælles i klassen inden de skal kommunikere til andre:
Forslag til spørgsmål fælles i klassen efter eleverne har kommunikeret med hinanden:
Eksempel på hvordan et svar kan tænkes og systematiseres.
Samt eksempel på elevarbejde med aktiviteten.
Inspireret af
Liljedahl, Peter (2022): Det tænkende klasserum i matematik, side 170, Akademisk Forlag.