Kubens fødselsdag

Eleverne skal undersøge, hvor mange kuber der er farvet på nul, en, to, tre eller fire sider i en 3 · 3 · 3 kube, hvis kuben bliver dyppet i maling.

Klassetrin: 5.-9. klasse

Bryd koden

Eleverne skal i være detektiver og løse koderne ved at finde ud af hvilke cifre (0-9), der skal stå i stedet for bogstaverne, så regnestykkerne passer

Klassetrin: 5.-9. klasse

Sortering af huse

Eleverne skal i denne aktivitet finde forskellige måder at sortere huse og øve sig i at begrunde deres måde at gruppere dem på. Frem med argumenterne!

Klassetrin: 1.-5. klasse

Den tossede bager

Eleverne skal i denne aktivitet finde ud af, hvilken brøkdel af kagen hvert enkelt stykke er. Den nye bager skærer kagerne ud på en ny måde hver dag.

Klassetrin: 4.-8. klasse

Antal KAJAK

Eleverne skal finde ud af hvor mange måder de kan skrive KAJAK på, når palindromet KAJAK skrives op på en bestemt måde. KAJAK, KAJAK, KAJAK – Hvor mange er der mon?

Klassetrin: 5.-10. klasse

WODB

Eleverne tror måske, at der kun er ét rigtigt svar, men i denne aktivitet er der ingen forkerte svar! Hvilken passer ikke ind? Svaret er, at de alle sammen er særlige på hver deres måde, men kan du give en begrundelse?

Klassetrin: 1.-9. klasse

Tre på stribe i 3D

Eleverne skal spille Kryds og Bolle i 3D og undersøge, på hvor mange måder man kan få tre på stribe i en kube og hvad med fire på stribe i en kube?

Klassetrin: 5.-9. klasse

Hvor mange kvadrater?

Eleverne skal i denne aktivitet undersøge, hvor mange kvadrater der kan findes på et skakbræt.

Klassetrin: 4.-9. klasse

Matematisk modellering

Eleverne skal stille spørgsmål og afgrænse en åben problemstilling, som er en central del af matematisk modellering.

Klassetrin: 1.-9. klasse

Stil spørgsmål til køkkenet

Eleverne skal i denne aktivitet tage genstande med hjemmefra, som de har fundet i deres køkken. De skal i klassen stille undrende spørgsmål til hinanden og på den måde gætte, genstandene de hver især har med.

Klassetrin: 1.-6. klasse