Hvordan kan vi planlægge og gennemføre en bedre integration af eksperimenterende, undersøgende og anvendelsesorienteret matematikundervisning med et særligt fokus på STEM (science, technology, engineering og mathematics)? I dette oplæg er der fokus på, hvordan I kan arbejde med matematisk modellering i matematikundervisningen og på den måde fokusere på fagets processer, som kan anvendes i forløb med fokus på STEM.
I dette oplæg arbejdes der med udgangspunkt i aktiviteten Matematisk modellering.
Dagsorden for teammødet
På næste fagteammøde deles erfaringer med udgangspunkt i gennemførelsen af den planlagte aktivitet, som kan inddrages i planlægning og gennemførelse af fremtidige aktiviteter.
M’et i STEM bliver i nogle sammenhænge simplificeret til udelukkende at være et (matematik) værktøj til at løse STEM-orienterede problemstillinger blandt andet gennem engineering-processer.
I BEAM-projektet har vi fået øje på paralleller mellem de processer, der ligger i at arbejde med engineering og matematisk modellering. Det at kunne håndtere åbenheden i arbejdsprocesser er en central del af både matematiske modelleringsprocesser og engineeringprocesser. Igennem projektet har det vist sig, at eleverne ved at arbejde med netop modelleringsprocesser i matematikundervisningen har fået mulighed for at få flyttet fokus fra resultater og produkter over til matematikfaglige arbejdsmetoder og processer, da åbenheden i modelleringaktiviteter fordrer en procesorientering. Når vi i projektet, som en del af engineeringprocessen har fokuseret på udviklingen af et fysisk produkt, kom matematikken og modelleringsprocesserne dog til at træde i baggrunden.
Under aktiviteter har der været fokus på at undersøge, få ideer, konkretisere, konstruere og forbedre (engineeringprocesser) og systematisere, matematisere, analysere, afmatematisere og evaluere (matematisk modelleringsprocesser).