Det er forbundet med udfordringer at arbejde undersøgende i matematik. Der er andet og mere på spil end elevernes matematiske færdigheder og matematiske viden i forhold til, at eleverne har gode forudsætninger for kvalitativt at deltage og byde ind i en undersøgende arbejdsproces. Dette “andet og mere” har vi kaldt attitude i fag, og vi har sat det ind som en del af elevers forudsætninger for at arbejde undersøgende, hvilket kan ses af modellen til højre.
Elevens (og lærerens) attitude i matematik relaterer sig til bl.a. nedenstående punkter, som desuden internt påvirker hinanden:
Er det ok at fejle og tør eleverne at fejle? I undersøgende processer er det nærmest nødvendigt at fejle for at blive klogere.
Hvilken opfattelse har de enkelte elever (og læreren) af faget matematik, hvad mener de faget går ud på og hvad er god matematik? Et fagsyn kan blokere for at arbejde undersøgende.
Hvordan vi har matematik sammen
Elevens motivation
Elevens fortrolighed med undersøgende processer
Manglende kendskab til åbne og elevdrevne processer kan give frustrationer for både lærer og elev i etableringen af en undersøgende tilgang til matematik.
Alle ovenstående elementer spiller ind på, om en elev er i en situation, hvor denne på kvalitativ vis kan indgå i en undersøgende aktivitet.
Elevernes og lærerens gensidige forventninger til hinandens roller og ansvar i matematikundervisningen kan samles i begrebet den didaktiske kontrakt. Begrebet blev introduceret af den franske matematikdidaktiker Guy Brousseau. For mange elever vil mødet med det at arbejde undersøgende måske bryde med den eksisterende didaktiske kontrakt.
Som beskrevet i afsnittet om elevers undersøgende arbejdsmåder, bliver elever i undersøgende matematikundervisning bedt om, at
Dette vender potentielt rundt på forventninger og ansvar mellem lærer og elev samt eleverne imellem, og særligt hvis eleverne har været vant til traditionel matematikundervisning og tilhørende didaktisk kontrakt, som ifølge Morten Blomhøj indebærer:
Blomhøj, M. (1994)
Det er vigtigt at være bevidst om, at ændringer i den didaktiske kontrakt i første omgang kan give usikkerhed hos eleverne omkring forventninger. Derfor er det vigtigt at huske både sig selv som lærer og elever på, at det tager tid at ændre den didaktiske kontrakt!
Der er udarbejdet et oplæg til et fagteammøde, hvor fagteamet kan diskutere elevernes forudsætninger for undersøgende arbejde. Oplægget findes her.
Noter:
Blomhøj, M.(1994). Den didaktiske kontrakt, Nämnaren nr 4,1994, s37
Læs mere om den didaktiske kontrakt: https://pure.au.dk/ws/files/36060431/THJ11_MB_om_klasseledelse.pdf